Lisas morotskaka




I dag har jag bakat en morotskaka, jag fick hjälp av Sarah att riva morötterna
och av Ida att röra ihop glasyren, dom momenten klarar inte min axel av.
Det är tur man har snälla barn.

Jag planerar att göra mig en egen receptbok med favoritrecept så småningom och
då vill jag ha foton till recepten, så det blir till att baka och laga favoriter framöver.

Jag har fixat till receptet så det passar en långpanna.
Dom flesta har ju sina egna favoritrecept och
här kommer mitt recept på morotskaka.
Receptet är i vikt, som alla mina favoritrecept.

Morotskaka
  • 240 gram ägg
  • 400 gram strösocker
  • 300 gram vetemjöl
  • 2 tsk kanel
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 1/2 tsk vaniljsocker
  • 400 gram finrivna morötter
  • 165 gram olja
Glasyr
  • 200 gram Philadelfiaost, orginal
  • 120 gram smör
  • 520 gram florsocker
  • Karamellströssel

Börja med att ta fram smöret så det hinner att mjukna.
Vispa ägg och strösocker.
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Blanda finrivna morötter och olja i en annan skål.
Vispa samman allt till en smet.

Smöra och bröa en långpanna, jag bröar oftast
mina mjuka kakor med mannagryn.

Ställ in i ugnen ca 30 minuter 175°
här får man testa sig fram i sin egen ugn.

Låt kakan svalna ca 30 minuter.

Gör under tiden glasyren.
Rör smör och Philadelfiaost tills det är väl blandat,
rör sedan i florsockret tills det är en jämn och fin glasyr.
Bred glasyren jämt över kakan, själv använder jag pannkaksvändaren.
Strö karamellströssel över.



Skär kakan i bitar och
sen är det bara att njuta av en god kaka.
Nyttig eller inte, tja, det är ju morötter i.

Det går utmärkt att frysa bitarna och
dom tinar fort, nästan medans kaffet kokar.

Mumsa på :)






Kommentarer
Postat av: elisabeth

Wow, vilken smaskig morotskaka. Jag antar att det är ett gammalt recept du har eftersom måtten är lite udda. När jag fikar ute brukar jag ta morotskaka om dom har. Lycka till med receptboken!Elisabeth

2012-05-30 @ 21:22:17
URL: http://augustifarmor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0